راهنمای خرید دوربین دیجیتال DSLR



1

چرا DSLR؟

فرض را بر این می گیریم که شما بودجه ای فراهم کرده اید و قصد دارید که یک دوربین دیجیتال حرفه ای DSLR خریداری کنید. اما حسابی گیج شده اید و نمی دانید از بین این همه مدل های متفاوت چه مدلی را انتخاب کنید. اصلا نگران نباشید. با مطالعه مطالبی که در ادامه می آید، خواهید توانست که بهترین دوربین دیجیتالی که مناسب شماست را تهیه کنید. شما چه یک عکاس حرفه ای باشید و چه یک مبتدی، پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید.

قبل از اینکه شروع کنیم بهتر است که اندکی تامل کنید و این سوال را از خود بپرسید که با وجود اینکه دوربین های کامپکت، کوچکتر، سبکتر و ارزانتر هستند اصلا چرا باید یک دوربین DSLR خرید؟ جواب این سوال در دو کلمه خلاصه می شود : یکی تنوع و دیگری کیفیت عکس.

اما فکر نکنید که منظور از تنوع فقط این است که شما می توانید لنز ها و وسایل جانبی متعددی مانند فلش های گوناگون، ریموت کنترل و … به دوربین خود اضافه کنید. بلکه این تنوع در مورد خلاقیت هایی هم که می توانید به کار ببرید هم هست. این دوربین ها کنترل های پیشرفته تری در اختیار شما می گذارند و جنس اجزای آنها نیز با کیفیت تر است.

اما مورد دوم همانطور که اشاره شد، کیفیت تصویر است. در روشنایی روز، تفاوت بین کیفیت عکس یک دوربین دیجیتال کامپکت و یک DSLR حداقل است. هر دوی این دوربین ها تصاویر شارپ و رنگی زیبایی با کمترین تلاش ایجاد می کنند. اما هنگامی که شرایط عکاسی را سخت تر می کنید، به طور مثال قصد عکاسی در نور کم و یا ثبت لحظات سریع ورزشی و یا حیات وحش را دارید و یا قصد دارید از عمق میدان بسیار کم برای مات کردن پس زمینه یک عکس پرتره استفاده کنید، سنسور بزرگتر و حساسیت بیشتر دوربین های DSLR تفاوت های زیادی بین این دو دسته از دوربین ها ایجاد می کند. دوربین های دیجیتال SLR به هیچ وجه نمیتوانند مانند دوربین های کوچک در جیب شما جا شوند. اما در عکاسی های حرفه ای و حساس مطمئنا پیروز میدان خواهند بود. قیمت این دوربین ها هم روز به روز کمتر می شود و اصلا تعجب برانگیز نیست که خیلی از مردم یکی از آنها را داشته باشند.

شما به چه چیری احتیاج دارید؟

2با وجود مدل های متنوع و رنج های قیمت متفاوت دوربین های دیجیتال SLR بهتر است که با توجه به مواردی که برای شما مهم است و همچنین کاری که قرار است با دوربینتان انجام دهید، انتخابتان را محدود کنید. این سوال را از خودتان بپرسید که آیا نیارمند سادگی در عکاسی هستید و دوست دارید مانند دوربین های کامپکت همه کار ها را دوربین برایتان انجام دهد و یا دوست دارید که خودتان آستینتان را بالا بزنید و کنترل همه چیز را در دست بگیرید؟ بسیاری از دوربین های DSLR ارزان قیمت تر یک سری تنظیمات آماده دارند که به کاربر کمک می کند در شرایط مختلف بتواند بدون نیاز به انجام دستی تنظیمات، عکاسی کند. اما دوربین های DSLR حرفه ای تر چنین تنظیمات پیش فرضی را ندارند. اما همگی یک حالت اتوماتیک دارند.

آیا شما عکس های زیادی از حیات وحش یا صحنه های ورزشی می گیرید؟ اگر جواب مثبت است شما به یک دوربین سریع که قابلیت عکاسی پشت سر هم خوبی داشته باشد نیاز دارید. و البته می توانید ار دوربین هایی که سنسور کوچکتری دارند انتخاب کنید. اگر در شرایطی عکاسی می کنید که نور بسیار کم است بهتر است دنبال دوربینی بگردید که در حساسیت های ISO بالا، بهترین کارایی را داشته باشد و شاید بهتر باشد که ویژگی لرزشگیری آن درون بدنه دوربین باشد تا درون لنز های آن.در صورتی که عکس های زیادی در استودیو میگیرید و پرتره های زیادی تهیه می کنید و یا به عکاسی ماکرو علاقه دارید بهتر است دوربینی انتخاب کنید که ویژگی نمایش زنده را داشته باشد.

در نهایت به برخی توصیه های عملی هم توجه کنید. به طور مثال آیا الزامی هست که دوربین شما به طور ویژه ای در مقابل نفوذ آب مقاوم شده باشد و یا بدنه محکمی داشته باشد؟ آیا وزن و اندازه دوربین در انتخاب شما تاثیرگذار است؟ آیا کاربرد خاصی مد نظرتان است که نیاز به لنز یا وسیله اضافی خاصی داشته باشد؟ به این موضوع دقت داشته باشید که همه لنز ها با همه دوربین ها سازگار نیستند و همچنین برخی وسایل اضافی برای بعضی دوربینهای خاص وجود دارد. اما به این نکته هم دقت کنید که لوازم جانبی و لنز های اکثر دوربین های فیلمی SLR با دوربین های دیجیتال SLR از همان تولید کننده سازگار هستند. هنگامی که پاسخی برای سوال های قسمت های قبل پیدا کردید می توانید از ادامه مطالب استفاده کنید تا لیست کوتاهی از دوربین هایی که با خواسته های شما تطابق دارند تهیه کنید.

اندازه سنسور :

3قبل از هر چیز نگاهی به اندازه فیزیکی سنسورهای CMOS و CCD که قرار است تصاویر شما را ثبت کنند می اندازیم. اگرچه تفاوت های اندکی وجود دارد اما اندازه سنسور همه DSLR ها در یکی از این سه دسته بندی قرار می گیرد : Full Frame و APS-C و Four-Thirds. اندازه سنسور آنقدر که برخی فکر می کنند اهمیت ندارد اما تفاوت های کلیدی بین این سه اندازه وجود دارد. اولین تفاوت ویژگی به نام crop factor است. همانطور که شکل زیر نشان می دهد، هر چه اندازه سنسور دوربین کوچکتر باشد، دوربین قسمت کوچکتری از یک صحنه را ثبت می کند و باعث می شود که تصور کنید که دوربین عکسی را در فاصله کانونی دورتر ثبت کرده است (۱٫۵ یا ۱٫۶ برای دوربین های APS-C و ۲ برابر برای دوربین ها Four-Thirds).

crop factor برای اکثر کاربران مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی برای برخی، عواقب مهمی ایجاد می کند. در صورتی که شما یک کیف پر از لنز های دوربین های فیلمی SLR دارید و قصد دارید که دوربین دیجیتال جدیدتان را جایگزین آن کنید، باید حواستان را جمع کنید. در صورتی که دوربینی غیر از Full Frame بخرید، نتیجه هایی که به دست می آورید به طور قابل ملاحظه ای با آنچه قبلا با دوربین فیلمیتان ثبت می کردید متفاوت خواهد بود.

برای عکاسانی که معمولا عکس های تله و دور می گیرند، نتیجه این جایگزینی خوشحال کننده است زیرا همه لنز های آنها قدرتمند تر می شوند و قادر خواهند بود از فواصل دورتر هم عکاسی کنند. اما از طرف دیگر crop factor باعث می شود که لنز های شما دیگر Wide Range خوبی نداشته باشند و برای عکاسی داخل فضاهای بسته کارایی مناسبی نخواهند داشت. خوشبختانه طیف وسیعی از لنزهای فقط دیجیتال برای دوربین های دیجیتال با سنسور کوچکتر تولید شده است.

4-14

خوب پس کدام یک برای شما مناسب است؟ هرکدام از این اندازه ها، مزایای و محدودیت های خاص خود را دارد. در صورتی که هیچ پیش زمینه ای از دوربین های DSLR ندارید بهتر است زیاد روی این قضیه که کدام اندازه برای شما مناسب است حساس نباشید.

بزرگترین سنسور و البته گرانترین آنها Full Frame است. دلیل این نام گذاری این است که اندازه این سنسور به اندازه فریم یک دوربین فیلمی ۳۵ میلی متری است. دوربین های DSLR فول فریم دریچه نمایش بزرگتر و شفافتری دارند. و چون ضریب کراپ ندارند معمولا توسط عکاسانی انتخاب می شوند که قبلا دوربین SLR فیلمی داشته اند و تعداد زیادی لنز های گران قیمت واید خریده اند. همچنین بزرگتر بودن سنسور این دوربین ها باعث می شود که در شرایط با نور کم و حساسیت بالا، بهترین نتایج را تولید کنند. اما از معایب این دوربین ها این است که بزرگ و گران قیمت هستند و همچنین تعداد این دوربین ها چندان هم زیاد نیست و این به معنی محدود شدن انتخاب شماست. همچنین افزایش فاصله کانونی برای عکاسی تله را از دست می دهید.

5

5-1

در تصویر بالا تفاوت اندازه یک دوربین فول فریم با یک دوربین DSLR از رده ارزان قیمت تر را مشاهده می کنید. Four Thirds یک فرمت کاملا دیجیتال است که توسط الیمپیوس طراحی شده و در حال حاضر تنها در دوربین های این شرکت و پاناسونیک استفاده می شود. برخلاف اکثر دوربین های موجود در بازار این دوربین ها بر پایه هیچ دوربین فیلمی طراحی نشده اند و مانت لنز آنها کاملا اختصاصی است. با توجه به اینکه سنسور این دوربین ها کوچکتر است، بدنه آنها و همچنین لنز های آنها نیز کوچکتر هستند. اگرچه اینطور به نظر می رسد که کوچکتر بودن سنسور این دوربین ها باعث می شود که نتایجشان در نور کم و حساسیت بالا پر از نویز باشد، اما در عمل این تفاوت آنچنان محسوس نیست.

سیستم های لرزشگیر :

عکس هایی که در نور کم و یا با لنزهای عکاسی تله  گرفته شده اند، به سادگی در اثر لرزش دوربین مات می شوند. سیستم های تثبیت تصویر (IS) به این منظور طراحی شده اند که هنگام لرزش دوربین وارد عمل شده و مات شدگی در اثر لرزش را کاهش دهند و یا به کلی حذف کنند. هر یک از تولید کنندگان نام خاص خود را برای این سیستم برگزیده به طور مثال ‘Super SteadyShot’, ‘Anti Shake’, ‘Vibration reduction’, Mega OIS’ اما همه آنها از یکی از دو تکنیک استفاده می کند. تثبیت تصویر نوری با حرکت دادن یک قطعه درون لنز این کار را انجام می دهد و به کلی از دوربین جداست. تثبیت تصویر با حرکت سنسور هم همانطور که از اسمش پیداست، سنسور را حرکت می دهد. دقت کنید که واژه های تثبیت تصویر نوری و مکانیکی به جای هم به کار می روند.

6

نتیجه هر دو تکنیک یکسان است اما به این نکته توجه داشته باشید که طبیعتا تکنولوژی تثبیت تصویر با حرکت سنسور در بدنه دوربین قرار داده می شود و بنابراین هر لنزی که شما بخرید، دارای قابلیت تثبیت تصویر خواهد بود. اما مزیت تثبیت تصویر نوری این است که هم تصویر نهایی اصلاح می شود و هم تصویری که در دریچه نمایش دوربین میبینید. اما در صورتی که نیاز به لنزهای متعدد دارید تثبیت تصویر نوری باعث می شود که نیاز به بودجه بیشتری داشته باشید. زیرا لنزهایی که قابلیت تثبیت تصویر را دارند از لنزهای معمولی گرانتر هستند. در حال حاضر دوربین های کمپانی های سونی، پنتاکس و الیمپیوس از تثبیت تصویر با حرکت سنسور استفاده می کنند در حالی که کنون نیکون و پاناسونیک از تکنولوژی تثبیت تصویر نوری استفاده می کنند.

سرعت :

6در صورتی که عادت به استفاده از دوربین های کامپکت دارید، برداشتن یک دوربین DSLR و عکس گرفتن با آن ممکن است برای شما جالب توجه باشد. حتی ارزان قیمت تربین دوربین های DSLR از بهترین دوربین های کامپکت، سریعتر فوکوس می کنند. اما هر چه شما به سمت دوربین های DSLR گران قیمت تر حرکت می کنید، این سرعت فکوس اندکی بهتر می شود. اما تفاوت اصلی در سرعت عکاسی پشت سر هم است. این ویژگی برای عکاسان ورزشی و حیات وحش، حیاتی است.

اکثر دوربین های DSLR ارزان قیمت، با سرعت ۲٫۵ تا ۳ فریم در ثانیه می توانند عکاسی کنند. این نرخ برای اکثر افرادی که به صورت تفریحی عکاسی می کنند و هیجان انگیزترین عکسی که می گیرند از بچه هایشان یا حیوانات خانگی شان است، بسیار زیاد هم هست. اکثر مدل های پایه ای، تعداد عکس هایی که با یک بار فشار دادن دکمه شاتر می توان گرفت را محدود می کنند. به ویژه اگر عکس ها با فرمت RAW ذخیره شوند. البته باز هم این محدودیت برای اغلب کاربران متوسط آزاردهنده نیست.

در صورتی که سرعت واقعا برای شما اهمیت دارد، باید دوربین های رده پایین را پشت سر بگذارید و به دوربین های رده متوسط یا نیمه حرفه ای فکر کنید. در این محدوده سرعت عکاسی پی در پی از ۵ فریم در ثانیه شروع می شود. اگر محدودیت مالی ندارید دوربین هایی نظیر Canon EOS 1D Mk II و Nikon D3 می توانند با سرعتی بین ۱۰ تا ۱۱ تصویر در ثانیه عکاسی کنند و حافظه بافر زیاد آنها این اجازه را به شما می دهد که تعداد بسیار زیادی عکس با یک بار فشردن شاتر بتوانید بگیرید. به منظور مقایسه کارایی و سرعت دوربین های مختلف می توانید مقاله های سایت هایی چون dpreview.com را مطالعه کنید.

اندازه، ورن و دوام :

8همانطور که قبلا هم اشاره شده دوربین های DSLR دارای رنج اندازه و وزن متفاوتی هستند. برخی از آنها بسیار جمع و جور هستند و برخی شبیه تانک بزرگ و سنگین هستند. در صورتی که قصد دارید در محیط های مرطوب یا پرگرد و غبار عکاسی کنید، بهتر است به دنبال دوربینی باشید که در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار عایق بندی شده باشد و بهتر است بدنه دوربین شما از آلیاژ های منیزیوم باشد. همچنین بهتر است که دوربین شما دارای سیستم خودکار تمیز کننده سنسور باشد. مسلما این فاکتور ها باعث گران قیمت شدن دوربین می شوند. بسیاری از دورین های رده متوسط برخی از این محافظت ها را برای دوربین به کار برده اند.

از طرف دیگردر صورتی که زیاد به سفر می روید و دوست ندارید که وزنی معادل ۱ تا ۲ کیلوگرم ابزار آلات عکاسی را جابجا کنید، بهتر است دنبال یکی از دوربین های DSLR نسل جدید که بسیار جمع و جور هستند بروید. برخی از آنها همراه با لنز خود وزنی حدود ۵۰۰ گرم دارند. یک دوربین هرچقدر هم خوب و حرفه ای باشد اما در صورتی که نتوانید آنرا حمل کنید، به درد شما نمیخورد.

بهتر است قبل از خرید وزن و ابعاد دوربین های مد نظرتان را بررسی و مقایسه کنید.

نمایشگر و نمایش زنده

یکی از ویژگی های اصلی SLR ها این است که شما برای کادر بندی عکس دقیقا از درون همان لنزی که عکس را ثبت می کند به سوژه نگاه می کنید (از طریق نگاه کردن از درون دریچه نمایش). تا چند سال گذشته بسیاری از کاربرانی که از دوربین های کامپکت به دوربین های DSLR مهاجرت می کردند، از این موضوع که نمی توانند همزمان در صفحه نمایش رنگی دوربین تصویر را قبل از ثبت ببینند، شگفت زده می شدند. اما امروزه با معرفی Live View، بسیاری از دوربین های DSLR هم می توانند کاری که دوربین های کامپکت انجام میدهند را انجام دهند.

البته Live View هم مشکلات خودش را دارد. در بیشتر موارد استفاده از این ویژگی موجب کند شدن فرآیند ثبت تصویر می شود. زیرا طراحی دوربین های DSLR به گونه ایست که آینه ای که درون دوربین به کار رفته یک بار باید بالا برود تا Live View فعال شود و دوباره پایین بیاید تا فکوس انجام شود و یا تصویر گرفته شود. برخی مدل ها این قابلیت دارند که بدون حرکت آینه فوکوس را انجام دهند اما به طور کلی این فرآیند زمان بر است.

9

هدف این نیست که بگوییم Live View یک ویژگی مفید نیست. در استودیو، قابلیت زوم روی بخشی از صفحه نمایش برای چک کردن فکوس یک امر خارق العاده است. همچنین عکاسی در شرایط سخت که به طور مثال سوژه روی زمین است و باید در ارتفاع کم عکاسی کنیم، با Live View به مراتب راحت تر است. برخی از DSLR ها صفحه نمایش هایی دارند که می توان زاویه آنها را تغییر داد. این برای شرایطی که قرار گرفتن پشت دوربین مشکل باشد بسیار مفید است.

ویژگی های عکاسی پیشرفته

اگرچه همه دوربین های DSLR یک سری ویژگی های پایه ای دارند، اما هر چه به سمت رنج های گران قیمت تر می رویم، ویژگی هایی به دوربین ها اضافه می شود که ممکن است برای شما مهم باشد و یا نباشد. همچنین متوجه می شوید که دوربین های رده بالاتر اجازه ایجاد شخصی سازی بیشتری به شما می دهند تا بتوانید کنترل دوربین را مطابق میل خود انجام دهید. بسیاری از این ویژگی ها ممکن است تنها برای عکاسان حرفه ای تر جذاب باشد.

کلام آخر :

خرید یک دوربین DSLR تنها آغاز راه برقراری ارتباط بلند مدت با یک سیستم عکاسی است. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب دوربین به خوبی مطالعه کنید. دوربین تنها بخشی از معادله است. هنگامی که از کیفیت عکس صحبت می کنیم، کیفیت لنز هم از اهمیت برابری با دوربین برخوردار است. هر کدام از لنز ها خوبی ها و بدی های خاص خود را دارند. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر لنز یا وسیله جانبی، به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. سایت های معتبر جای خوبی برای این بررسی هستند.

ترجمه از : مهدی باقری

منبع

 banner ad


۳۴ نظر در مورد “راهنمای خرید دوربین دیجیتال DSLR”

  1. مهدی می‌گه:

    بسیار ممنون مطلب خوبی بود مهندس زحمت کشیده بودین

  2. مهدی باقری می‌گه:

    خواهش می کنم. خوشحالم که مفید بوده.

  3. لیلا می‌گه:

    جالب و مفید بود خسته نباشید

  4. مهدی باقری می‌گه:

    خوشحالم که به دردتون خورد

  5. Carlo می‌گه:

    با تشکر فراوان

    اگر با همین روانی در مورد انتخاب قطعات کامپیوتر و همچنین لپ تاپ ها به خصوص سیستمهای مناسب کارهای گرافیک البته با توجه به قطعات موجود در بازار ایران توضیح بدهید فوق العاده خواهد بود

  6. amin می‌گه:

    من یه سوال دارم که برام خیلی مهمه من میخوام ببینم کهیک دوربین آیا تعداد عکس انداختن باهاش به خرابی آن یا عنر دوربین کمک میکنه یا از عمرش کاهش میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خواهش میکنم زوووود برام جواب بفرستین ممنون میشم

  7. احسان می‌گه:

    سلام.
    هرچند ادم با دوربین های dslr عکس هم بگیرد هیچ خرابی خاصی ندارد فقط بعضی از لوازم جانبی مثل باطری تحت تاثیر قرار می گیرد.

  8. آرتین می‌گه:

    سلام
    مطلبتون بسیار جالب و حرفه ای بود ممنون.

  9. مهیار می‌گه:

    سلام
    مطالبتون فوق العاده مفید بود ممنونم .
    یه سوال در حد ابتدائی دارم :) اگر دوربین که انتخاب کردم برای خرید توانایی live view رو نداشته باشه به این معنی هست که نمیتونم از روی صفحه lcd عکس رو تنظیم کنم و برای گرفتن عکس حتما باید توی چشمی دوربین نگاه کنم ؟؟؟

  10. مهیار می‌گه:

    ممکنه در مورد مدلهای fuji s200exr و fuji hx10 و پاناسونیک fz35 و کانن sx20 کمکم کنید؟متاسفانه هیچکدام live view ندارن و نمیدونم مشکلی برام ایجاد میکنه یا خیر . دوربینی رو نیاز دارم که هم کیفیت عکسش خوب باشه هم توانایی فیلم برداری مناسبی داشته باشه. ممنونم

  11. Ashkan می‌گه:

    دستتون درد نکنه.برای من خیلی مفید بود.با این توضیحات canon 500D رو انتخاب کردم.اگه در مورد این دوربین جیزی میدونید برام بفرستید.ممنون میشم

  12. ابراهیم می‌گه:

    با عرض سلام مطالب با ارزش بود خیلی مفید است به اطلاعات من افزوده شد با تشکر فراوان

  13. nima می‌گه:

    سلام خیلی عالی بود فقط در مورد سنسور دوربین من هنوز کامل متوجه نشدم.
    سوالم اینه که اولا کدام یکی از دو سنسور cmos یا ccd بهتر است؟ یعنی کیفیت بهتری ارائه می دهد؟ در ضمن پیشنهادتون واسه من که عمدتا علاقمند به عکاسی از طبیعت و مناظر شب همچنین حالت ماکرو و پرتره در آتلیه را دارم چیه ؟ یعنی چه نوع سنسور و بالاخص کدوم مارکو برام توصیه میکنید؟
    یه سوال دیگه ام اینکه معنی علمی نویز در دوربین های دیجیتال چیه؟
    خیلی ممنون

  14. نونا می‌گه:

    سلام،من به عکاسی علاقه ویژه ای دارم و چیزهای محدودی درباره آن میدانم و این در کلاس عکاسی خبری پررنگتر شد.خواهش می کنم به من یک دوربین به همراه مارک معرفی کنید که هم ال سی دی داشته باشد و هم کادر برای نگاه دقیق به سوژه.تقریبا نیمه حرفه ای میخوام.بهترین و متوسط آن کدام است و رنج قیمتی شان چه طور است؟

  15. s می‌گه:

    d90 بگیرم بهترهبرای عکاسی پرتره و مدلینگ
    یا همراهd3100 یه ۱۸-۱۰۵
    تهیه کنم؟
    بنده همه سایتها و نقد هارو خوندم اما نمیتونم تصمیم بگیرم!!!
    d90 ار خود سایت dpreview پیشنهاد شده و نقد های خیلی خوبی گرفته
    کیفیت ویدیوش اما نمیدونم چه طوریه
    وآیا d3100خیلی بهتره یا نه؟
    خواهش میکنم جواب و نظرتونو به ایمیلم بفرستید

  16. رضا می‌گه:

    مرسی مفید بود

  17. یوتیوب می‌گه:

    با تشکر از شما برای این موضوع خارق العاده ای برای شما آرزوی موفقیت آرزو این سایت فوق العاده در حال حاضر بسیاری از او یاد گرفته

  18. مهدی می‌گه:

    سلام با تشکر از اطلاعات مفیدتون
    من اصلا یه عکای حرفه ای نیستم و از دوربین به غیر از مگا پیکسل چیز زیادی نمی دونم ، راهنمایی شما در حال حاضر برای من خیلی با ارزش به سه دلیل :
    ۱-من آرشیتکت هستم و برای پروژه هایی که انجام می دم باید از نمای قبل از اجرا و همینطور بعد از اجرا عکس تهیه کنم به همین دلیل باید دوربین با کیفیت مطلوب و کادر بندی مناسب داشته باشم.
    ۲-من تا الان ۳ تا دوربین با مارک های کنون ، سونی و کاسیو سوزوندم یعنی تو کیفم بوده ترمز زدم کیف افتاده و دوربین سوخته البته هیچکدوم دوربین های حر فه ای نبودن ولی با توجه به اینکه هر روز دوربین همراهم هست باید کیفیت قطعات بالایی داشته باشه تا دوباره نسوزه.
    ۳-همونطور که گفتم من از عکاسی سر رشته ی حر فه ای ندارم ولی به عکاسی علاقه دارم و می خوام که آموزش ببینم و حرفه ای عکاسی کنم بنابر این دوربینی می خوام که هم الان و هم وقتی خواستم حر فهای عکاسی کنم مشکلی با دوربین نداشته باشم مخصوصا الان که از تنظیمات زیاد سر در نمیارم.
    اگه بتونید کامل من رو راهنمایی کنید خیلی ممنون می شم چون واقعا گیج شدم.در ضمن خیلی هم نمی خوام هزینه کنم حد اکثر ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان .
    یه سوال دیگه هم داشتم اینکه دوربینی که وارد ایران می شه از لحاظ کیفیت قطعات بهتره یا دوربینی که وارد آمریکا می شه یا اینکه هر دوتاش یکسانه .
    بازم تشکر.

  19. مهدی می‌گه:

    دوباره سلام
    یکی از چیزایی که خیلی برام مهمه اینکه حتما باید دوربین ۱۶:۹ باشه چون کارهای طراحی که انجام می دیم واید هستش بارزولیشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ بنابراین دوربین هم باید عکس های واید بگیره ، من تو سایت کنون که بررسی کردم دوربین های اس ال ار هیچکدوم واید نبودن .
    در ضمن من این قضیه ی لایو ویو رو نفهمیدم اگه می شه بیشتر توضیح بدین. بازم ممنون

  20. ناهید می‌گه:

    با عرض سلام

    باید عرض کنم که خیلی عالی بود

    از تلاشتون بسیار متشکرم.

    با سپاس

  21. محسن بنی اسدی می‌گه:

    واقعا دسستت درد نکنه.
    کاملا گیج شده بودم. الان یکم آروم شدم برای خرید دوربین.

  22. رضا اعتمادیان می‌گه:

    سلام
    آقا دستتون درد نکنه توضیحاتتون فوق العاده است ممنون.

  23. مهدی می‌گه:

    سلام_از زحمات شما سپاسگذارم.
    یه خواهش دارم از شما
    میخوام با ۵۰۰۰۰۰ توان یه دوربین عکاسی به اسم فوجی فیلم hs 20 بخرم!به نظر شما خوبه یا پیشنهاد بهتری دارید؟ممنون میشم جوابم رو بدین.
    مهدی تدین _ تهران

  24. حامد مقدسی می‌گه:

    سلام قیمت دوربینی که بشه بهش تلسکو÷ وصل کرد میدونید چقدره میخوام ارزونم باشه ممنون از شما

  25. مهدی عطایی می‌گه:

    بسیار بسیار مفید بود، از زحمات حضرتعالی تشکر میکنم

  26. نسترن می‌گه:

    ممنونم. استفاده کردم.

  27. mohammad می‌گه:

    با سلام و تشکر از اطلاعات مفید تان می خواستم بدانم همه دوربین های DSLR خاصیت تفکیک تصاویر را دارد

  28. عباس می‌گه:

    سلام.من یک دوربین عکاسی خوب که رنج قیمتش تامبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ریال باشد. من به عکاسی علاقه مندم ولی تاحالا عکاسی نکرده ام لطفا راهنمائی کنید که چه مارکی را بخرم .باتشکر

  29. ممنون بابت این راهنمایی کامل و جامع

  30. آسیا می‌گه:

    سلام
    جالب بود .مرسی.
    من به عکاسی علافه دارم ولی هیج وقت دوربین حرفه ای نداشتم اگر بخواهم ۲۵۰۰۰۰۰ تومان هزینه کنم و بتونم از طبیعت وپرتره عکاسی کنم چه دوربین وچه لنزی بخرم لطفا راهنمایی کنید .
    متشکرم

  31. ازاده می‌گه:

    باسلام و خسته نباشی
    من عکاس حرفه ای نیستم و لی خیلی علاقه دارم به عکاسی و دنبال یه دوربین حرفه ای می گردم. من به عکاسی اتلیه ای و عکس از طبیعت و حیات وحش علاقه دارم و واقعاً نمی دونم چه دوربینی خوبه لطفاً به من مارک و مدل دوربین پیشنهاد بدین رنج قیمت از ۱ تا ۱۵۰۰ باشه بهتره با تشکر منتظر ایمیل شما هستم

  32. الیاس می‌گه:

    سلام
    دنبال یه دوربین نیمه حرفه ایی میگردم تو رنج۶۰۰ تا ۸۰۰
    سرعت شاترش خیلی خوب باشه
    ممنونم

  33. آرمان می‌گه:

    با سلام
    من اخیرا به مشکلی برخوردم امیدوارم که شما بتونید راهنماییم کنید. من یک دوربین canon 60D دارم و زمانی که مموری را داخل دوربین میذارم دوربین از کار میوفته و هیچکاری نمی کنه حتی وارد منو هم نمی شه و زمانیکه مموری رو خارج می کنم همه چیز درست می شه.
    ممنون می شم اگه بتونین راهنماییم کنید

  34. ایرج فتاحی می‌گه:

    باسلام خدمت استاد عزیز .من یک دوربین کانن ۳۰دی دارم که متاسفانه هرگز چشمانه سوژه بااین که درفکوس کامل بود اما شارپ نیست .آیا راهی برای درست شدن این دوربین وجود داره یا اقدام به تعویض کنم .(عکاس پرتره در فضای باز.ماکرو.طبیعت.)گزینه های عکاسی من .دوربین من ۸مگاپیکسله

نظر بدهید

کد امنیتی: